În perioada 05 – 11.06.2022 s-a desfășurat, la Filiala Orșova a Palatului Copiilor Drobeta Turnu Severin, cea de a cincea activitate de învățare, predare și formare (ÎPF) din cadrul proiectului de parteneriat de schimb interșcolar Eğitim 4.0 Işiğinda Yeni Nesil Okullar” (eng. „New Generation Schools in The Light of Education 4.0”), nr. de referință 2019-1-TR01-KA229-075529_6.
Pregătirea activității ÎPF din România
Obiectivele activității ÎPF din România
Activitatea ÎPF din România a avut ca teme centrale modelarea și imprimarea 3D, dar acestea au fost integrate în cadrul unor ateliere interdisciplinare în care au fost abordate toate etapele realizării unor produse: proiectare, fabricare, asamblare, programare și testare. Atelierele de lucru au fost proiectate încât să contribuie la formarea / dezvoltarea următoarelor competențe ale elevilor și cadrelor didactice participante la activități:
- Descrierea potențialului tehnologiei aditive
- Scanarea 3D a obiectelor (cu scanerul) Creality tip CR-Scan 01
- Modelarea 3D a obiectelor (cu programul Creo)
- Pregătirea modelului 3D pentru imprimarea 3D (cu programele Qidi Print și Vertex Repetier
- Imprimarea obiectelor 3D cu imprimante cu filament (Qidi 3D X Plus și Vertex K8400)
- Realizarea (proiectarea 3D a carcasei, asamblarea, programarea și testarea) unui semafor pentru mașini
- Realizarea (proiectarea 3D a roților și a brățărilor de motoare, asamblarea, programarea și testarea) unui robot cu roți
- Realizarea (proiectarea 3D a suportului panoului solar, asamblarea, programarea și testarea) unui urmăritor solar
- Realizarea (asamblarea, programarea și testarea) unui robot biped
- Rezolvarea problemelor care apar pe parcursul dezvoltării unui produs în cursul diferitelor etape (proiectare, fabricare, asamblare, programare și testare)
- Diseminarea proiectului la nivel național și internațional în cadrul Simpozionului Robotor 2022
Activități
În perioada premergătoare reuniunii de proiect, echipa română a realizat următoarele activități:
- Colaborarea cu partenerii și furnizorii de servicii pentru asigurarea mesei, cazării și transportului. Oaspeții noștri au beneficiat de un preț redus la cazare (în comparație cu prețul obișnuit) datorită rezervării camerelor cu trei luni în avans.
- Organizarea unei videoconferințe cu partenerii din proiect pentru clarificarea unor aspecte organizatorice (https://1drv.ms/u/s!AsPIAk6ss4nZge1sTOGD7YH2vd-BNA?e=PwQXvN).
- Conceperea și realizarea mapelor pentru participanții la activitatea LTT. (https://1drv.ms/u/s!AsPIAk6ss4nZgfMTcss8YHZUkqHH-A?e=osSfhM).
- Actualizarea site-ului proiectului (https://eduplus.ro) cu informații referitoare la programul întâlnirii (https://eduplus.ro/ro/program-ltt5/) și harta (https://eduplus.ro/ro/harti/) activității ÎPF din România.
- Pregătirea spațiului de desfășurare a atelierelor de lucru (https://www.facebook.com/edu4plus/posts/pfbid021geWPtUmyDhDeFP73LhYZLLLLUPUEWoVUja5Pcaro9mu8X2BPWHxEbCdcFLPqY11l).
- Pregătirea atelierelor de lucru, inclusiv a kiturilor pentru activitățile practice.
- Organizarea Simpozionului de Robotică Robotor 2022 (https://robotor.ro/ro/program/#program_simp).
- Organizarea activităților culturale (drumeție, vizite la obiective turistice, excursie cu vaporul și seară culturală).
- Amenajarea unei expoziții cu produse realizate în cadrul proiectului, precum jucării cu LED-uri, mărțișoare și bijuterii imprimate 3D. (https://1drv.ms/u/s!AsPIAk6ss4nZge1wSHpiRv1zIGmaKw?e=se9cs9).
Programul activității ÎPF
Activitatea ÎPF din România s-a desfășurat conform programului (https://eduplus.ro/ro/program-ltt5/) propus de Mihai Agape și agreat de parteneri.
Cazare și masă
Toți oaspeții au stat, pe durata întâlnirii ÎPF din România, la același hotel, Dunavis (https://www.dunavis-turism.ro/), care a fost ales deoarece era singurul din Orșova unde existau suficiente camere pentru toți oaspeții.
Oaspeții și-au ales singuri locurile în care să mănânce, cu câteva excepții (de ex. prânzul din prima zi, prânzul în Drobeta Turnu Severin și cina în seara culturală).
Expoziție de produse create în cadrul proiectului
Maria-Genoveva Agape a amenajat o expoziție cu produse realizate de elevii români implicați în proiectul NGSLE4: jucării pe bază de LED-uri, mărțișoare și bijuterii imprimate 3D (https://1drv.ms/u/s!AsPIAk6ss4nZge1wSHpiRv1zIGmaKw?e=se9cs9).
![]() | ![]() |
Spațiul de desfășurare al activităților
Activitățile de învățare s-au desfășurat în sala festivă de la Filiala Orșova, care corespunde în ceea ce privește spațiul. Din păcate, sala nu are aer condiționat și, uneori, a fost prea cald. De aceea am fi preferat să organizăm activitatea ÎPF din Orșova într-una din lunile septembrie, octombrie, aprilie sau mai, dar nu a fost posibil.
Am organizate opt zone de lucru, fiecare pentru un grup de câte 5-6 persoane.
![]() | ![]() |
Am avut un videoproiector și un flipchart. Din păcate, proiectorul video nu a fost util în unele momente ale zilei când lumina a fost foarte puternică în sală. În acele momente am folosit videoconferința Zoom pentru a partaja informații vizuale.
Laptopuri
Am pregătit 16 laptopuri (două pentru fiecare grup de lucru) cu software -ul necesar pentru:
– Modelare 3D, feliere (slicing) și scanare.
– Microcontrolere de programare (Arduino și MU).
Avem doar trei laptopuri la Filiala Orșova, două dintre ele fiind achiziționate din grantul PMI al proiectului NGSLE4. Pentru activitatea ÎPF din România, opt laptopuri au fost asigurate de elevii români care au participat la activitatea ÎPF, iar cinci laptopuri au fost asigurate de Mihai Agape.
Materiale pentru atelierele de lucru
Am pregătit materialele necesare pentru ateliere. În majoritatea atelierelor, participanții au lucrat în grupuri și am pregătit câte un kit pentru fiecare grup, de tipul următor:
– Semafor (https://youtu.be/-tVrvPEB-Wk)
– Urmăritor solar (https://lnkd.in/dZfjefzP)
– uBot (https://lnkd.in/dNZQcBUR)
– Biped Otto (https://youtu.be/g6QirFAzUCY)
A existat un atelier în care elevii au învățat cum să asambleze și să lipite un circuit electronic (Licurici cu LED-uri) și, în acest caz, am pregătit câte un kit pentru fiecare participant.
Participanții la activitatea ÎPF din România
La această reuniune de proiect au participat reprezentanți ai tuturor partenerilor conform tabelului următor:
Instituția | Țara | Număr de elevi | Număr de profesori |
Kabazlı Şehit İsmail Yavuz Ortaokulu | Turcia | 4 | 3 |
Tallinna Kristiine Gümnaasium | Estonia | 4 | 2 |
Osnovna Šola Breg | Slovenia | 9 | 2 |
Agrupamento de Escolas de Portela e Moscavide | Portugalia | 5 | 2 |
Palatul Copiilor Drobeta Turnu Severin | România | 8 | 4 |
TOTAL | 30 | 13 |
Din Portugalia ar fi trebuit să participe nouă persoane și nu doar șapte. Din păcate, un elev și un profesor au fost testați pozitiv pentru virusul COVID-19 înaintea plecării spre România și nu au putut face deplasarea și nici nu au putut fi înlocuiți.
Grupuri de lucru
Elevii și profesorii participanți la atelierele de lucru au fost împărțiți în opt grupe internaționale formate atât din elevi cât și din cadre didactice.
Grupul 1 | Grupul 2 |
– Elevă din Turcia – Elevă din Slovenia – Elev din România – Elev din Portugalia – Profesor din Estonia | – Elevă din Turcia – Elevă din România – Elev din Slovenia – Elev din Portugalia – Profesoară din Estonia |
Grupul 3 | Grupul 4 |
– Elevă din Slovenia – Elev din Turcia – Elev din România – Elev din Portugalia – Profesoară din Portugalia | – Elevă din Portugalia – Elev din Turcia – Elev din Slovenia – Elev din România – Profesor din Slovenia |
Grupul 5 | Grupul 6 |
– Elevă din România – Elevă din Portugalia – Elev din Slovenia – Elev din Estonia – Profesor din Turcia – Profesoară din Slovenia | – Elevă din România – Elevă din Portugalia – Elev din Slovenia – Elev din Estonia – Profesor din Turcia – Profesor din România |
Grupul 7 | Grupul 8 |
– Elevă din Slovenia – Elev din Slovenia – Elev din România – Elev din Estonia – Profesor din Portugalia – Profesoară din România | – Elevă din România – Elev din Slovenia – Elev din Estonia – Profesor din Turcia – Profesor din Portugalia – Profesoară din România |
Activități desfășurate în timpul reuniunii de proiect
În continuare, prezint în ordine cronologică activitățile desfășurate în cadrul întâlnirii de lucru.
Vizitarea Filialei Orșova
Am început prima zi prin prezentarea sălilor în care se desfășoară activitățile celor patru cercuri (Electronică, Teatru / Teatru de revistă, Pictură și Carturi) de la Filiala Orșova.
Sumarul activității ÎPF de la Orșova
După vizitarea Filialei Orșova, Mihai Agape a:
– Distribuit mapele (https://1drv.ms/u/s!AsPIAk6ss4nZgfMTcss8YHZUkqHH-A?e=osSfhM) participanților.
– Informat participanții referitor la unele aspecte ale activității (semnarea și ștampilarea documentelor) și referitoare la orașul Orșova (de ex., câinii vagabonzi, sistemul de încălzire centrală, locuri de înotat, localuri pentru servirea mesei).
– Distribuit linkul grupului de WhatsApp pentru activitatea ÎPF.
– Prezentat costurile pentru diferitele activități culturale.
– Trecut în revistă programul activității ÎPF.
– Explicat modalitatea de conectare la Internet.
Deoarece conexiunea la Internet este foarte importantă pentru activitățile ÎPF, iar conexiunea la Internet de la Filiala Orșova nu este suficient de bună, oaspeții s-au conectat la Internet prin intermediul unor Hotspot-uri făcute de elevii români pe telefoanele personale.
Fabricarea aditivă
În timpul primului atelier, referitor la fabricația aditivă, participanții (studenți și profesori) au fost provocați să construiască un model 3D de carton al bustului regelui Decebal. Scopul activității a fost de a-i ajuta pe participanți să înțeleagă principiul fabricației aditive utilizate de imprimantele 3D de tip FDM.
Punctul de plecare al atelierului a fost modelul 3D al regelui Decebal (https://lnkd.in/dnbsmpzr) creat de Mihai Agape pe baza unui model, scanat din dronă, al sculpturii în stâncă a regelui Decebal (https://ro.wikipdia.org/wiki/chipul_lui_decebal).
Schițele 2D utilizate în timpul atelierului au fost obținute prin aplicarea unor scripturi Python, scrise de Mihai Agape, pe secțiunile 2D ale modelului 3D.
După cum se poate observa în următoarele imagini, busturile de hârtie făcute de elevi au fost foarte aproape de modelul imprimat 3D. Diferența de înălțime a venit din faptul că grosimea cartonului a fost puțin mai mică decât pasul de 2 mm utilizat pentru secționarea modelului 3D.
La sfârșitul atelierului, elevii au fost provocați să calculeze, teoretic sau practic, volumul materialului utilizat pentru fabricarea unui con prin utilizarea producției aditive și substractive. Toate echipele au reușit să găsească informațiile necesare pe Internet și să le utilizeze pentru rezolvarea provocării. Ei au înțeles că fabricația aditivă produce deșeuri mult mai puține în comparație cu producția substractivă.
Scanare 3D
În timpul celui de -al doilea atelier al primei zile, elevii au învățat cum să obțină modelul 3D al unui obiect folosind un scaner 3D. Din păcate, am avut un singur scaner 3D Creality CR-Scan 01. Scanerul a fost cumpărat de Mihai Agape, deoarece prețul ridicat îl face neeligibil să fie cumpărat din grantul proiectului.
În timpul acestui atelier, fiecare grup a avut ocazia să instruiască un alt grup: Mihai Agape i-a învățat pe elevii din primul grup cum să folosească scanerul 3D; după aceea, fiecare grup a trebuit să învețe următorul grup cum să folosească scanerul 3D.
Fiecare grup a ales un obiect diferit pentru scanare. Elevii au obținut rezultate bune pentru unele obiecte pe care le-au scanat (de exemplu, o ceașcă, un șoarece) și nu atât de bun pentru altele (de exemplu, o sticlă transparentă de apă). Au descoperit că scanerul 3D nu funcționează foarte bine pentru obiecte transparente.
Atelier de modelare 3D
În ultimul atelier al primei zile, elevii au învățat cum să proiecteze modele 3D folosind software-ul de modelare 3D Creo. Vrem să mulțumim companiei PTC (https://www.ptc.com) care ne -a oferit licențele educaționale gratuite ale Creo.
În timpul atelierului, elevii au învățat cum să folosească caracteristicile de bază ale CREO pentru a crea modele 3D simple. La început, elevilor le-a fost dificil să folosească programul Creo. După ceva exercițiu, elevii au învățat cum să folosească caracteristicile Extrude și Revolve pentru a crea modele 3D. În cele din urmă, elevii au spus că programul Creo este foarte ușor de utilizat.
La sfârșitul atelierului, participanții au învățat cum să creeze fișierul STL al modelului, care va fi utilizat pentru imprimarea 3D.
Drumeție la Mânăstirea Sf. Ana
La sfârșitul primei zile a reuniunii, participanții au urcat la Mânăstirea Sfânta Ana.
Drumeția a fost o bună modalitate de relaxare după cele trei ateliere de lucru din prima zi. Oaspeții noștri au putut admira Dunărea și panorama orașului Orșova de pe coama Dealului Moșului.
Imprimare 3D
Am început a doua zi a activității ÎPF cu un atelier de imprimare 3D.
La începutul atelierului, elevii au aplicat ceea ce au învățat în atelierul anterior și au creat o placă cu numele lor, folosind Creo. După aceea au generat fișierele STL care au fost pregătite pentru imprimare 3D. Studenții au folosit două slicer-e diferite pentru a genera codul G necesar imprimantelor 3D pe care le-am folosite: QIDI 3D X Plus și Vertex K8400.
La începutul zilei următoare, fiecare elev a primit o monedă imprimată 3D cu numele său.
Imprimanta 3D Vertex K8400 a fost un premiu câștigat de elevii dlui Mihai Agape pentru munca lor în timpul proiectului eTwinning 3D Power. Imprimanta Qidi 3D X Plus a fost cumpărată de Mihai Agape, deoarece aveam nevoie de o imprimantă 3D mai bună pentru proiectul NGSLE4, iar costul mare al unei astfel de imprimante 3D a făcut ca aceasta să nu poată fi cumpărat din grantul proiectului NGSLE4.
Excursie la Drobeta Turnu Severin
După atelierul de imprimare 3D, am pornit spre Drobeta Turnu Severin.
Iron Gates I
Prima oprire a fost Muzeul Hidrocentralei „Porțile de Fier I” (https://muzeulportilordefier.patrimoniu.ro/muzeul-furbinelor–la-gura-vaii/). Elevii și profesorii au avut ocazia să viziteze cea mai mare centrală hidroelectrică din Europa.
Prânzul
Am ajuns în Drobeta Turna Severin tocmai la timp pentru prânz.
Muzeul Regiunii Porțile de fier
După prânz, am vizitat câteva atracții turistice în Drobeta Turna Severin. Primul a fost Muzeul Regiunii Porțile de Fier (https://muzeulportilordefier.patrimoniu.ro/muzeul-regiuni-transilor–fier/).
Cetatea Medievală Severin
După o scurtă plimbare, am vizitat Cetatea Severinului (https://casteluldeapa.com/). Majoritatea participanților erau deja obosiți și căutau un loc unde să se așeze.
Castelul de apă
Ultima oprire în Drobeta Turnu Severin a fost la Castelul de apă (https://casteluldeapa.com/), care oferă o vedere panoramică de 360 de ani asupra orașului.
Licurici cu LED-uri
Am început a treia zi cu un atelier diferit de cele din program. Acest lucru a fost convenit de toți participanții și a fost necesar, deoarece pentru următoarele ateliere de lucru, participanții trebuiau să aibă abilități de asamblare și lipire a componentelor pe plăci cu circuite imprimate.
Participanții au învățat să asambleze și să lipească componentele unui un circuit electronic simplu, licurici cu LED-uri. Acesta a fost un atelier individual, fiecare participant primind câte un kit făcut cadou de către organizatori.
În timpul atelierului, participanții au învățat și cum să folosească un multimetru pentru a măsura rezistența electrică. Au folosit multimetrul pentru a identifica diferite tipuri de rezistențe. Desigur, au fost și elevi au preferat să folosească o aplicație online pentru calcularea rezistenței, pe baza codului culorilor.
Majoritatea montajelor au funcționat bine după depanarea acestora. În timpul depanării circuitelor, elevii au învățat să identifice scurtcircuitele cu multimetrul.
Mulțumim companiei Miele (https://www.miele.ro/) pentru trusele de electronică cu care ne-au sponsorizat și pe care le-am folosit în timpul atelierului. Kiturile de licurici cu LED-uri au fost realizate de Mihai Agape pentru concursul electronic Conexiuni 2019.
Semafor
Atelierul de semafoare le-a oferit participanților șansa de a exersa toate etapele de dezvoltare ale unui produs: proiectare 3D, prototipare, programare și testare. Semaforul a fost proiectat de Mihai Agape. Înainte de atelier, piesele 3D au fost tipărite, iar PCB-urile au fost asamblate de către elevii români.
La începutul atelierului, participanții au trebuit să lipească un șir de 4 pini la capetele celor patru fire conectate la circuitul electronic. Această sarcină a fost puțin mai ușoară după atelierul anterior, unde studenții au învățat să lipească.
În continuare, participanții au învățat cum să folosească un breadboard pentru a realiza conexiunile între semafor și placa Arduino Nano care o controlează.
După finalizarea montajului, participanții au învățat cum să controleze semaforul cu o placă Arduino Nano. Am început cu un program mai ușor, pentru aprinderea intermitentă a unui LED.
Pe baza acestui program participanții au reușit să scrie un program pentru semafor, care să-l facă să funcționeze conform unei temporizări stabilită împreună cu profesorul.
Desigur, în unele cazuri participanții au trebuit să își depaneze programele, dar în cele din urmă toate au funcționat bine.
La sfârșitul atelierului, participanții au fost provocați să propună soluții alternative pentru componentele imprimate 3D ale semaforului.
Excursie cu vaporul pe Dunăre
În după-amiaza celei de-a treia zile a activității ÎPF din România, participanții s-au bucurat timp de două ore de o excursie cu vaporul pe Dunăre, după cum puteți vedea în imaginile următoare.
Participanții au avut ocazia să admire sculptura în stâncă a regelui Decebal, cea mai mare sculptură în stâncă din Europa.
Roboți cu roți
Atelierul de roboți cu roți a fost cel mai complex. Atelierul s-a bazat pe uBot (https://github.com/magape/uBot), un robot bazat pe micro:bit, proiectat de Mihai Agape în cadrul proiectului NGSLE4.
Deoarece era imposibil ca participanții să proiecteze toate părțile 3D ale robotului în timpul alocat, participanții au fost provocați să modeleze o roată și un suport de motor, folosind Creo.
Desigur, nu a fost posibilă imprimarea 3D și turnarea anvelopelor necesare în timpul atelierului. De aceea, Mihai Agape și elevii săi au pregătit niște roți imprimate 3D pe care au fost turnate cauciucuri din poliuretan cu o săptămână înaintea activității ÎPF. Participanții au trebuit să demuleze anvelopele și să pregătească roțile pentru a fi folosite la robotul lor. Elevii au apreciat tracțiunea mare a roților. Am oferit câte 2 roți cu aderență mare fiecărui elev.
În continuare, elevii au învățat cum să asambleze părțile uBot-ului. Ei au asamblat mai întâi motoarele pe șasiu, folosind suporturi pentru motor, șuruburi și piulițe.
Apoi au asamblat senzorii, driverul de motoare, placa de extensie pentru micro:bit, placa micro:bit și cele două plăci cu regulatoarele de 3 V și 5 V.
Din păcate, elevii nu au putut obține un robot pe deplin funcțional, deoarece trebuiau să lipească unele fire între driverul de motor și motoare și se pare că abilitățile de lipit pe care le-au dobândit în atelierele anterioare nu au fost suficiente pentru a reuși.
Una dintre echipe a făcut câteva greșeli în timpul asamblării mecanice. Au schimbat direcția de montare a șuruburilor și au obținut un robot… suspendat pe șuruburi.
În loc să programăm uBot să urmeze o linie, așa cum ne-am propus, am simulat un urmăritor de linie în Scratch. Chiar dacă nu a fost atât de spectaculos ca un urmăritor de linie real, elevii s-au bucurat de sesiunea de programare Scratch.
Simpozionul de Robotică Robotor 2022
Simpozionul de Robotică Robotor 2022 (https://robotor.ro/symposium/) a fost organizat în cadrul activității ÎPF din România deoarece a oferit o oportunitate excelentă tuturor partenerilor de a-și împărtăși, la nivel internațional, munca în proiectul NGSLE4.
Simpozionul s-a desfășurat conform următorului program:
Ora | Evenimentul / prezentarea | Responsabil / Autor(i) |
16:30 | Înregistrarea participanților | Participanții la Simpozionul Robotor 2022 |
17:00 | Deschiderea Simpozionului | Mihai AGAPE, Palatul Copiilor Drobeta Turnu Severin, Romania |
17:10 | 3D modeling and 3D printing in one Croatian school | Bosiljko ĐEREK, Primary school Središće, Zagreb, Croatia |
17:20 | ARSTEAMapp | Hatice KIRMACI, Korkmaz Yigit Anatolian High School, Türkiye |
17:30 | Maze traversal algorithms | Eugeniu CABAC, USARB, Republic of Moldova |
17:40 | Programming and Robotics in School | Jorge SANTOS, Direção Geral de Educação; Jaime REI, Agrupamento de Escolas de São Gonçalo, Paulo TORCATO, Agrupamento de Escolas de Portela e Moscavide, Portugal |
17:50 | micro:bit in classroom | Bozena UKIC, Elementary school Sredisce, Croatia |
18:00 | STEAM club as a support to STEM education in high schools | Dalibor TODOROVIC, Gimnazija „9.maj” Nis, Serbia |
18:10 | Robotic Tournament | Piotr TOKARZ, Małgorzata BIELA, Jadwiga BURYN, Maciej WYCISK, Technical School Complex in Rybnik, Poland |
18:20 | VEX robotics on the Elementary school Breg | Oliver BUČEK, Elementary School Breg, Slovenia |
18:30 | Contribuții la implementarea proiectului NGSLE4 | Mihai AGAPE, Maria-Genoveva AGAPE, Palatul Copiilor Drobeta Turnu Severin, Romania |
Participanții din Moldova, Polonia, Croația, Serbia și Turcia au susținut prezentările online, prin videoconferință Zoom.
În finalul Simpozionului, Georgeta Corlan, profesor de muzică la Filiala Baia de Aramă a Palatul Copiilor Drobeta Turnu Severin, a creat un moment artistic magic, alături de membrii grupului Bordeiașul, pe care îl conduce.
Participanții care au participat direct la Simpozion au avut ocazia să vadă câteva dintre produsele dezvoltate de echipa română în cadrul proiectului Erasmus+ NGSLE4.
Seară culturală
După Simpozionul Robotor 2022 ne-am întâlnit la seara culturală, care a fost organizată la hotelul în care s-au cazat oaspeții noștri.
Ne-am bucurat de produsele tradiționale din fiecare țară.
Elevii sloveni au cântat câteva cântece foarte frumoase. Ulterior, am cântat melodii specifice fiecărei țări partenere.
Desigur, nu puteam rata ocazia de a dansa dansuri specifice fiecărei țări partenere.
1
Urmăritorul solar
Urmăritorul solar (https://github.com/magape/SolarTracker) este unul dintre produsele proiectului NGSLE4, proiectat de Mihai Agape, și construit împreună cu elevii săi. Urmăritorul solar poate fi văzut în acțiune la https://youtu.be/e6jpLI372W0.
Participanții au asamblat parțial urmăritorul solar, nefiind suficient timp pentru asamblarea senzorilor.
Elevi au învățat cum să controleze cele două servomotoare ale urmăritorului solar folosind placa de dezvoltare Arduino Nano, fără să folosească feedback-ul de la fotorezistoare.
În timpul atelierului, elevii au fost provocați să:
– afle cât de multă energie solară este captată de un panou solar cu urmăritor solar, în timpul verii;
– decidă dacă panourile solare folosite în urmăritorul solar ar putea fi folosite pentru concursul de roboți solari organizat la Trofeul Robotor (https://robotor.ro/ro/regulamente/);
– găsească dezavantajele proiectului urmăritorului solar și să propună soluții noi.
Robot biped
În cadrul ultimului atelier al activității ÎPF, elevii au lucrat cu Otto, un robot biped. Am folosit o versiune a lui Otto numită Lotto (un acronim pentru Light Otto), care a fost creată de Mihai Agape pentru a reduce cantitatea de filament necesară pentru imprimarea 3D a părților componente. Fișierele STL pentru imprimarea 3D Lotto sunt publicate pe Thingiverse, la https://www.thingiverse.com/thing:4938040. Kiturile de roboți Otto au fost realizate de Mihai Agape în cadrul proiectului NGSLE4 și au fost asamblate de elevii săi înaintea atelierului.
Intenționam să avem o cursă între roboții Otto, dar elevii au preferat o abordare mai amuzantă, așa că au fost provocați să-l programeze pe Otto să danseze.
Elevii l-au programat Otto în Arduino folosind bibliotecile Otto. Resursele necesare pot fi găsite pe site-ul Academiei Otto (https://ottoschool.com/en/).
Înmânarea certificatelor
La finalul ultimei zile a activității ÎPF de la Orșova, participanții au primit certificatele de participare.
Echipa României a oferit fiecărui participant câte un bust imprimat 3D al regelui Decebal. Desigur, busturile au fost imprimate folosind imprimantele noastre 3D.
Feedback
Participanții și-au scris impresiile despre activitatea ÎPF din România și se pare că le-a plăcut.
Mihai Agape a creat un formular Google de feedback, care a fost trimis partenerilor la o săptămână după încheierea evenimentului. Din păcate, doar nouă studenți și șase profesori – adică mai puțin de jumătate dintre participanții la activitatea ÎPF din România – au completat formularul de feedback. Din unele țări nu au fost respondenți.
Respondenții formularului de feedback au apreciat destul de bine atelierele și activitățile culturale organizate în cadrul activității ÎPF românești.
Feedback-ul la ateliere arată că efortul depus în pregătirea atelierelor nu se reflectă, în unele cazuri, într-un nivel ridicat de satisfacție a participanților. O posibilă explicație este faptul că Mihai Agape a conceput atelierele pentru grupuri de lucru mixte formate din elevi și profesori. Astfel, profesorii i-ar fi putut ajuta pe elevi atunci când aveau dificultăți. Profesorii au decis gradul de implicare, unii dintre ei afirmând că vor să le ofere elevilor șansa de a se descurca singuri, fără ajutorul lor.
Se observă că excursia cu vaporul pe Dunăre a fost cea mai apreciată activitate culturală.
Chiar dacă Simpozionul de Robotică Robotor 2022 nu a fost apreciat de respondenți, totuși consider că este una dintre cele mai valoroase activități pe care le-am organizat în cadrul activității ÎPF românești. Simpozionul Robotor 2022 a oferit tuturor partenerilor posibilitatea de a disemina – la nivel internațional și celorlalți parteneri ai proiectului – activitatea lor pe parcursul celor trei ani ai proiectului Erasmus+ NGSLE4. O posibilă explicație pentru evaluarea proastă a Simpozionului ar putea fi generată de atitudinea coordonatorilor partenerilor față de participarea la Simpozion: doi parteneri nu au dorit deloc să prezinte; unul dintre parteneri a prezentat ce își propun să facă într-un nou proiect Erasmus+, dar nu ceea ce au făcut în proiectul NGSLE4.
În continuare sunt prezentat comentariile respondenților la formularul de feedback:
· „A fost minunat.”
· „Totul a fost bine. Mulțumesc!”
· „A fost o experiență distractivă. Atelierele au fost interesante, iar activitățile au fost distractive.”
· „Oamenii au fost extrem de ospitalieri. Am ratat o întâlnire a profesorilor în care am fi putut discuta despre proiect și despre experiențele avute.”
· „Bună treabă!”
· „A fost grozav!”
· „M-am distrat foarte mult.”
· „A fost foarte distractiv și am învățat multe lucruri noi.”
· „A fost foarte interesant, în concluzie.”
· „Vreau să felicit coordonatorii și faptul că toate activitățile s-au desfășurat într-un climat de lucru foarte bun!”
· „A fost o activitate foarte bună pentru mine. Mi-au plăcut foarte mult atelierele și faptul că am comunicat cu toți partenerii!”
· „A fost o plăcere să particip și vă mulțumim că ne-ați primit!”
Diseminare
Activitatea ÎPF românească a fost diseminată pe diferite canale ale proiectului, ale instituției gazdă și ale profesorilor și elevilor.
Mihai Agape a publicat peste 25 de postări, referitoare la activitatea ÎPF din România, pe pagina de Facebook a proiectului NGSLE4 (https://www.facebook.com/edu4plus). Postările au fost distribuite de alte pagini de Facebook, precum:
· Conexiuni (https://www.facebook.com/conexiuni2/) – pagina cercului de Electronică.
· Robotor (https://www.facebook.com/RobotorX) – pagina Trofeului de Robotică Robotor.
· Pagini personale ale profesorilor (de ex., https://www.facebook.com/mihai.agape/).
Interviu la postul TV 11 Plus
Mihai Agape a acordat un interviu (https://www.youtube.com/watch?v=AINzvzfrQQo) pentru postul de televiziune 11 Plus, referitor la activitatea ÎPF din Orșova în general, și în particular referitor la Simpozionul Robotor 2022.
Album foto și video
Mihai Agape a creat un album foto al activității ÎPF românești, care a fost postat pe site-ul proiectului românesc, la https://eduplus.ro/photos/. Mihai Agape a realizat un videoclip despre activitatea ÎPF din România, care a fost postat pe diferite canale de YouTube (https://youtu.be/XuvSnbvJAOM).
Concluzie
Cred că activitatea ÎPF din România a fost una de succes. Participanții au muncit din greu pentru a atinge obiectivele propuse și, în final, au fost mulțumiți de ceea ce au învățat.
Desigur, viitoarele evenimente similare ar putea fi îmbunătățite. Cred că cea mai importantă sursă de îmbunătățire ar fi informațiile referitoare la profilul participanților, care să fie disponibile în timpul fazei de proiectare a atelierelor.